Δικαίωμα έκπτωσης Φ.Π.Α. επενδυτικών αγαθών.
Δικαίωμα έκπτωσης Φ.Π.Α. επενδυτικών αγαθών.

 

 

 

 

 

 

 

 

Αρ. πρωτ.: Δ14Α 1179496 ΕΞ 27.12.2012
Δικαίωμα έκπτωσης Φ.Π.Α. επενδυτικών αγαθών

Αθήνα, 27/12/2012

Αρ. Πρωτ: Δ14Α 1179496 ΕΞ 2012 

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ 

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ 

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ 14η 

Δ/ΝΣΗ ΦΠΑ 

ΤΜΗΜΑ Α'

 

Ταχ. Δ/νση : Σίνα 2-4 

Ταχ. Κώδικας : 106 72 ΑΘΗΝΑ 

Πληροφορίες : Αντώνιος Α. Σανιδάς 

Τηλέφωνο : 210-3645615

Τηλεομοιότυπος: 210- 3645413 

Ηλεκτ. Ταχ/μείο: dfpa.a1@1992.syzefxis.gov.gr

 

ΘΕΜΑ: Δικαίωμα έκπτωσης Φ.Π.Α. επενδυτικών αγαθών. 

 

ΣΧΕΤ: Το με ημερομηνία 13/8/2012 έγγραφό σας.

 

Σε απάντηση του ανωτέρω σχετικού με το θέμα εγγράφου σας, με το οποίο ζητάτε να απαντήσουμε εάν, η σε αυτό αναφερόμενη επιχείρηση υποχρεούται να προβεί σε διακανονισμό των παγίων (αγαθών επένδυσης) παρόλου που δεν έχει γίνει οριστική παύση της χρησιμοποίησής τους σε φορολογητέες πράξεις κατά τη διάρκεια της πενταετούς περιόδου, δεν έχει δηλώσει οριστική παύση εργασιών ή αδράνειας και, εφόσον δεν συντρέχουν οι παραπάνω περιπτώσεις, εάν δικαιούται άμεσης επιστροφής του εναπομείναντος πιστωτικού υπολοίπου (10%) της υπερδωδεκάμηνης διαχειριστικής περιόδου 2.1.2007 - 31.12-2008 για το οποίο ζήτησε και έλαβε επιστροφή, βάσει της Α.Υ.Ο.Ο. ΠΟΛ.1073/21.7.2004, το 90% αυτού με τις αριθμ. πρωτ. 2528/2008 και 2359/2009 αιτήσεις της, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

 

1. Σύμφωνα με τα παρατιθέμενα στοιχεία του εγγράφου και των επισυναπτομένων σ' αυτό στοιχείων (πινάκες και έκθεση προσωρινού ελέγχου), η επιχείρηση υπέβαλε στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. για την ανωτέρω χρήση (2.1.2007 - 31.12.2008) τρεις (3) διαδοχικές αιτήσεις επιστροφής ΦΠΑ συνολικού ύψους 158,102.16 ευρώ, με τις οποίες αιτήθηκε την επιστροφή ΦΠΑ των δαπανών ανέγερσης κτίσματος, εκ των οποίων της επιστράφηκε, με την με αριθ. πρωτ. 1126/2008 αίτηση, ποσό 46.656,87 ευρώ, κατόπιν ελέγχου, που αντιστοιχεί στο 100% του αιτηθέντος ποσού, και 100.300,81 ευρώ, χωρίς έλεγχο, που αντιστοιχεί στο 90% των αιτηθέντων με τις 2528/2008 και 2352/2009 αιτήσεις επιστροφής. 

 

Για το υπόλοιπο 10% του συνολικού πιστωτικού υπολοίπου των δύο ως άνω αιτήσεων εκ 11,144.53 ευρώ, διενεργήθηκε προσωρινός έλεγχος, σύμφωνα με τον οποίο κρίθηκε ότι «το ποσό αυτό πρέπει να της επιστραφεί, με την παρατήρηση να μην εκτελεστεί άμεσα η επιστροφή λόγω μη διακανονισμού του ΦΠΑ των παγίων σύμφωνα με το άρθρο 33 του ν.2859/2000, επειδή η ελεγχόμενη επιχείρηση έχει σταματήσει την παραγωγική της δραστηριότητα από το τέλος του 2009 έως σήμερα».

 

Κατά τον προβαλλόμενο ισχυρισμό της επιχείρησης, ουδέποτε διέκοψε τη λειτουργία της ούτε περιήλθε σε αδράνεια από την έναρξη λειτουργία της έως σήμερα, παρ' εκτός, κατά την διαχειριστική περίοδο 1/1 - 31/12/2011, δεν παρουσίασε έσοδα (εκροές), λόγω της οικονομικής κρίσεως.

 

2. Από τα στοιχεία του Μητρώου TAXIS προκύπτει ότι, η αιτούσα την επιστροφή του ΦΠΑ επιχείρηση, δήλωσε για την πρώτη υπερδωδεκάμηνη διαχειριστική περίοδο (2.1.2007 - 31.12.2008) δραστηριότητες «εργασίες προετοιμασίας χώρου ανέγερσης κτίσματος» και «εργασίες διαμόρφωσης ή ανέγερσης κτίσματος».

 

3. Από την προσκομισθείσα, σε φωτοτυπία, έκθεση ελέγχου προκύπτει ότι, ο έλεγχος προτείνει να μην εκτελεστεί άμεσα η επιστροφή ΦΠΑ για το λόγο ότι η ελεγχόμενη επιχείρηση σταμάτησε την παραγωγική της λειτουργία από το τέλος του 2009 όπου και μέχρι σήμερα δεν λειτουργεί η παραγωγική μονάδα και τίθεται θέμα διακανονισμού του ΦΠΑ (άρθρο 33 του Ν.2859/2000) των παγίων που έχει καταχωρήσει στα βιβλία της από την έναρξη εργασιών 02.01.2007 έως σήμερα. Η εντολή ελέγχου 1053/09 επιστροφής ΦΠΑ επεκτάθηκε, για να προβεί ο έλεγχος και στον καταλογισμό των ποσών ΦΠΑ που προκύπτουν από τον μη διακανονισμό των παγίων λόγω μη χρησιμοποίησή τους στην παραγωγική διαδικασία.

 

Ο έλεγχος συνεχίζεται και προτείνει την μη εκτέλεση της επιστροφής άμεσα έως ότου ολοκληρωθεί και ο έλεγχος για τον καταλογισμό ΦΠΑ των παγίων λόγω μη διακανονισμού του.

 

4. Σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 30 του Κώδικα ΦΠΑ (κυρ. ν.2859/2000), όπως ίσχυε, ειδικά, για τα αγαθά επένδυσης, το δικαίωμα έκπτωσης κρίνεται οριστικά κατά το χρόνο έναρξης χρησιμοποίησης των αγαθών αυτών.

 

Περαιτέρω, με τις διατάξεις της παραγρ. 3 του άρθρου 33 του ιδίου ως άνω Κώδικα ΦΠΑ, σε περίπτωση παράδοσης αγαθών επένδυσης ή οριστικής παύσης της χρησιμοποίησης αυτών σε φορολογητέες πράξεις, κατά τη διάρκεια της πενταετούς περιόδου, ενεργείται εφάπαξ διακανονισμός μέσα στο ίδιο έτος και τα αγαθά αυτά θεωρούνται, για τα έτη πού απομένουν, ότι χρησιμοποιήθηκαν αποκλειστικά και μόνο σε αφορολόγητες δραστηριότητες.

 

Επίσης, εάν εντός πενταετίας από την πραγματοποίηση της δαπάνης για απόκτηση ή κατασκευή επενδυτικών αγαθών δεν έχει γίνει έναρξη της χρησιμοποίησης αυτών, θεωρείται ότι διατέθηκαν αποκλειστικά και μόνο σε αφορολόγητες πράξεις και ενεργείται εφάπαξ διακανονισμός με την εκκαθαριστική δήλωση της διαχειριστικής αυτής περιόδου.

 

Όπως διευκρινίστηκε με την Ε.Α.Υ.Ο. 1084562/3755/Α0014/ΠΟΛ.1177/20.7.1994, η πενταετία προς διακανονισμό του φόρου αρχίζει, από τη συγκεκριμένη ημερομηνία πραγματοποίηση της δαπάνης ήτοι, της έκδοσης εκάστου τιμολογίου και λήγει αμέσως με την παρέλευση της αντίστοιχης ημερομηνίας του πέμπτου έτους (σχ. Γνωμ. Ολομ. Ν.Σ.Κ. 142/1994).

 

Τέλος, με τις διατάξεις της παραγρ. 4 του ιδίου άρθρου, ως αγαθά επένδυσης θεωρούνται τα ενσώματα αγαθά, πού ανήκουν κατά κυριότητα στην επιχείρηση και τίθενται από αυτή σε διαρκή εκμετάλλευση, καθώς και τα κτίσματα ή άλλου είδους κατασκευές πού κατασκευάζονται από την υποκείμενη στο φόρο επιχείρηση σε ακίνητο πού δεν ανήκει κατά κυριότητα σε αυτήν, αλλά έχει, βάσει οποιασδήποτε έννομης σχέσης, τη χρήση του ακινήτου αυτού, για χρονικό διάστημα τουλάχιστον εννέα χρόνων.

 

5. Επίσης, με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 34 του Κώδικα ΦΠΑ, ορίζεται ότι, με την επιφύλαξη των σχετικών με την παραγραφή διατάξεων ο φόρος επιστρέφεται εφόσον αφορά αγαθό επένδυσης που προβλέπουν οι διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 33.

 

Η διαδικασία και οι προϋποθέσεις της επιστροφής του φόρου καθορίζεται με την Α.Υ.0.0.1060481/4643/810/Α0014/ΠΟΛ.1073/21.7.2004 (ΦΕΚ 1164/Β/30-7-2004), όπως ισχύει.

 

6. Εν όψει των ανωτέρω, α) εφόσον δεν συντρέχει περίπτωση καταστρατηγήσεως των διατάξεων που παρέχουν το δικαίωμα έκπτωσης του φόρου (μη νόμιμα τιμολόγια κλπ) και από τα δεδομένα των τηρούμενων λογιστικών βιβλίων προκύπτει ότι οι δαπάνες για τις οποίες κατεβλήθη ο φόρος, πραγματοποιήθηκαν κατά τον κρίσιμο χρόνο (2.1.2007 - 31.12.2008) με σκοπό την «κτήση - κατασκευή παγίου επενδυτικού αγαθών ισογείου βιοτεχνίας», ο καταβληθείς από αυτήν φόρος εισροών είναι άμεσα εκπεστέος και δεν εξαρτάται από την πραγματοποίηση φορολογητέων εκροών.

 

Ως εκ τούτου, εν προκειμένω, δεν τίθεται θέμα εφάπαξ διακανονισμού του εκπεσθέντος φόρου εισροών των παγίων κτισμάτων της επιχείρησης, εφόσον δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της παρ. 3 του άρθρου 33 του Κώδικα ΦΠΑ (κυρ. ν.2859/2000). 

 

β) εάν τα αγαθά επένδυσης χρησιμοποιήθηκαν σε φορολογητέες πράξεις (έναρξη πενταετούς διακανονισμού) από την ελεγχόμενη επιχείρηση, αλλά για την ελεγχόμενη/ες χρήση/εις ο έλεγχος αποδείξει ότι αυτά δεν χρησιμοποιήθηκαν π.χ. τα έτη 2006, 2010 κλπ. μπορεί να αναζητήσει (καταλογίσει) το φόρο που αντιστοιχεί στο έτος που δεν χρησιμοποιήθηκαν.

 

Στην περίπτωση αυτή, το βάρος της απόδειξης φέρει ο έλεγχος, διότι η μη πραγματοποίηση φορολογητέοι εκροών δεν σημαίνει και μη χρησιμοποίηση των παγίων.

 

γ) εάν τα πάγια δεν έχουν χρησιμοποιηθεί ακόμα και έως σήμερα, η πενταετία από την πραγματοποίηση της δαπάνης (π.χ. 1.1.2007 - 31.12.2007) ολοκληρώνεται το έτος 2012 (άρθρο, 33.3.β του Κώδικα ΦΠΑ και ΠΟΛ.1177/20.7.1994) και η επιχείρηση οφείλει να διακανονίσει το φόρο των εισροών του έτους 2007 στην εκκαθαριστική δήλωση ΦΠΑ έτους 2012. Κατ' ανάλογο τρόπο διακανονίζεται ο φόρος για τα επόμενα του 2007 έτη (π.χ. του έτους 2008 ο φόρος πρέπει να διακανονισθεί στην εκκαθαριστική δήλωση ΦΠΑ έτους 2013 κ.ο.κ.).

 

7. Τέλος, σε ό,τι αφορά το δεύτερο ερώτημα σας, εάν, δηλαδή, η ελεγχόμενη επιχείρηση δικαιούται την άμεση επιστροφή του ποσού των 11.144,53 ευρώ, είναι θέμα πραγματικό για το οποίο επιλαμβάνεται ο έλεγχος με βάση τις ισχύουσες διατάξεις περί επιστροφής του ΦΠΑ, η δε καθυστέρηση της επιστροφής του είναι θέμα που άπτεται της αρμοδιότητας της οικείας Δ.Ο.Υ., που πραγματοποιεί τον έλεγχο, στην οποία και πρέπει να απευθυνθείτε. 

 

  

 

 

Ακριβές Αντίγραφο 

Ο Προϊστάμενος της Γραμματείας

 

Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ

α.α

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΚΑΡΥΔΑ